مشروعیت ودولت ازنظراسلام

بحث مشروعیت و مقبولیت یکی از جالب ترین بحث ها دراندیشه و تاریخ اسلام است. یکی از دلیل به وجود آمدن فرقه های مختلف اسلامی – مذهبی نیز دیدگاه های مختلف درمورد مشروعیت و مقبولیت در نظام  سیاسی و جایگاه مردم ازنظر دینی به شمار می رود.

کسانی زیادی چون ابن سینا در کتاب شفا و صدر المتالهین و ناینی در کتاب تنبیه  الامه و خمینی و… مطالبی زیادی در این مورد نوشته اند. در مورد مشروعیت نظام  اگرچند اختلافات اندکی بین انها وجود دارد اما چون اکثر آنها از قرآن به عنوان مرجع استفاده کرده اند ، آن اختلاف نظرها هیچ تاثیری روی دید کلی انها در مورد مشروعیت انتخابات و دولت درکشورهای اسلامی و جهان نمی گذارد.

درنظام های غیر دینی مساله مشروعیت و مقبولیت چندان فرقی با هم ندارند و اصولا بحثی در این مورد وجود ندارد. مشروعیت یک دولت از مقبولیت آن ناشی می شود. اما در نظام های دینی چون مشروعیت  زمامداران و دولت  از طرف خدا و تنها مقبولیت ان از طرف مردم ناشی می شود، مشکلاتی زیادی را در راه به وجود امدن یک نظام دمکراتیک و آزاد و رعایت حقوق مدنی و بشری خلق می نماید. 

ریشه های بحث در مورد مشروعیت سیاسی را میتوان به افلاطون نسبت داد كه انديشه عدل را در كتاب جمهوري خود به صراحت توضيح داده و فيلسوفان سياسي درعصر جديد آن را به صورتي سازمان يافته بيان كرده اند. طي سده هاي ميانه براي بيان رضايت و پذيرش يا مخالفت با غصب حكومت به كار برده مي شد. به صورت خلاصه می توان مشروعیت از نظر فلسفه سیاسی را به معنای توجیه عقلانی اعمال قدرت و معیار مشروعیت خواست عمومی مردم  بیان کرد.

اما از نظر دینی  برای بررسی نظرات تک تک آنها وقت زیادی می خواهد و به همین خاطر بهتر خواهد بود که مشروعیت و مقبولیت نظام های سیاسی و انتخابات را از دید قرآن به شکل مختصر بررسی کنیم :

درقرآن در سوره یوسف ایه 67 امده است که «حاکمیت فقط از آن خداست» و در آیه احزاب سوره 36 آمده است که «هیچ مرد و زنی با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بداند، با ان مخالفت نماید.»و یا در «قل اغیر الله اتخذ ولیاً فاطر السموات و الارض». (بگو آیا غیر خدا ولی خود قرار دهم، خدائی که پدید آورنده آسمان و زمین است. سوره انعام آیه 14). همچنین خدا در سوره شوری آیه دهم می‌گوید: ام اتخذوا دونه اولیا فالله هوالولی و هو یحیی الموتی و هو علی کل شیء قدیر. (آیا غیر از خدا برای خود سرپرستانی قرار دادند و حال آنکه تنها او ولی و سرپرست است و هم اوست که مردگان رازنده می کند و بر هر چیزی قادر و تواناست.)*

آیه های زیادی به همین شکل در قرآن وجود دارد که نشان دهنده این است که نظام و زمامداران  مشروعیت شان را نه از مردم بلکه از خدا می گیرند و خلیفه و حاکم، سایه خدا در زمین است. نقش مردم از نظر اسلام فقط اطاعت از فرمان های حاکم  و قران است و بس.

از نظر اسلام قانون همان قانون قرآن است و هیچ کسی دیگری حق قانون گزاری را نیز ندارد. در مورد قانون و قانون گزاری به صورت بسیار واضح در آیه » ان الحکم الالله » آمده است که فقط خداست که همه مصالح و مفاسد انسان را می شناسد و حق قانون گزاری و تصمیم گیری  را برای انسان دارد و انسان ها باید در مقابل امر و نهی خدا و قوانین دینی، پیرو بی چون و چرا باشند.

آیت الله یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان ایران در آخرین سخنان خود در مورد مشروعیت و دمکراسی، چند روز قبل در یک سایت  خبری می گفت که «دموکراسى به معناى بی نيازى از احکام دين و بسنده کردن به آراى جمعى است، و اين دقيقاً سرپيچى ازاطاعت پروردگار به شمار مىآيد. اهميّت دادن به رأى مردم در مقابل حکم الهى، روگرداندن از توحيد و پذيرش شرک جديد دنياى معاصر است، که بايد با اين بت پرستى جديد مبارزه شود».

سخنان این ملا دقیقا همان چیزی است که من در کوشش آن استم که آنرا در قرآن ریشه یابی نمایم و بگویم که قرآن و اسلام با دمکراسی و آزادی و حقوق بشرو ارزش های انسانی در قرن کنونی درتضاد قرار دارد. کلمه مقبولیت چیزی نو ساخته است که از طرف روشنفکران مسلمان برای بدیل مشروعیت به وجود آمده است.

دین اسلام به انتخابات باور ندارد بلکه دین خلافت و هم بیعت است. لازمه بیعت شرکت عموم مردم نیست، بلکه شرکت تعداد ملا و شیخ و همان طور که در زمان امارت طالبان تعدادی، ملا عمر را به عنوان امیرالمومنین انتخاب کردند- صورت می گیرد.

 وقتی دینی نتواند با نقش های اجتماعی و سیاسی امروز خود را نشان دهد نمی توان آن دین را به عنوان الگو معرفی نمود. . بنا مسلمانان از بین دمکراسی و حقوق بشر و اسلام باید یکی را انتخاب نماید. قانون شریعت نیز همان چیزی است که از شوهر دادن دختر شش ساله شروع و به قطع نمودن دست و پا و سنگسار تمام می شود.

اینکه تعدادی از روشنفکران دینی در این سالها می خواهند ثابت کنند که اسلام با دمکراسی ، حقوق بشر، آزادی و برابری مشکل ندارد کار جدیدی نیست. وقتی کتاب های چندین سال قبل را بخوانیم- وقتی که اندیشه سوسیالیزم و یا ملی گرایی هنوز محبوبیت داشت- در آن زمان نیز ،تعدادی کوشش می کردند ،که بگویند، اسلام با سوسیالیزم  مشکل ندارد و قبل از آن نیز اسلام با تجدد منافات نداشت و همچنان با ملی گرائی اما تجربه ثابت ساخته که اسلام نه تنها با تمام اینها مشکل دارد بلکه مشکل در خود اسلام است. فکر می کنم با استفاده از تجربه کشورها دیگر، نویسندگان دینی افغانستان نیز ضرورت ندارد تا ثابت کنند که اسلام با سوسیالیزم، اسلام با ملی گرائی ، اسلام با تجدد و اسلام با حقوق بشر مشکل ندارد بلکه بهتر است توقع شان را از دین کمی پایین بیاورند و به جای آن، دین را از عرصه عمومی به عرصه خصوصی بسپارند تا هم مردم نفس راحت بکشند و هم از شر جنگ و خونریزی راحت شویم. دین اسلام و درمجموع هر دینی دیگری  اصولا ظرفیت دمکراتیزه شدن وعقلانی شدن را ندارند .

 تعدادی نیز برگزاری شورا درزمان بعد مرگ محمد را به معنای باورداشتن اسلام با دمکراسی می دانند و دلیل می آورند.  اما در حقیقت درهیچ جای قرآن شما نمی توانید این مساله را پیدا کنید که  مردم حق دارند در شوری برای خود جانشین انتخاب کنند. اصولا شرح نزول آیه شوری در کجاست؟ کدام حدیث معتبری نزول آنرا برای انتخاب خلیفه آورده است؟ اگر محمد می خواست جانشین  خود را توسط شوری انتخاب نماید به راحتی می توانست چنین دستوری بدهد. محمدی که حتی برای ازدواج کردن و آداب جماع و شستن دست و صورت دستوراتی  ولو غیرعلمی و نادرست داده است هیچگاه از این مساله نمی توانست غافل بماند که بعد ازمرگش چی کسی باید جانشین اش باشد….

 

نوشته را با شعری از ان رند پارسی گو به پایان می بریم که سخنش شیرینی دیگر دارد:

 

پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت

 

آفرین بر نظر لطف خطا پوشش باد

Advertisements

16 پاسخ to “مشروعیت ودولت ازنظراسلام”

  1. سلام گرامی

    غدیرتان فرخنده

    حضورتان را سپاس

    خوشحالم که آهنگ را پسندیدید

  2. بیا تا گل بر افشانیم و می در ساغر اندازیم
    فلک را سقف بشکافیم و طرح نو در اندازیم
    میگه : از شما خیری بر نخواهد خاست . تا سرتان گرم نباشه ، چیزی نمی نویسی .
    طرف هم رفتنی است خانه . ببینی به زودی ، سر و سُر رفته به باد .
    میگوم : یا حقیقت را بگو ، یا هیچ نگو
    اگر خودت نمی خواهی بالای دار بروی ، لا اقل دیگران را منع نکن .
    صلاح کار کجا و من خراب کجا
    ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا
    بنویس همچنان
    همیشه
    دوبری اوتره .

  3. سلام کاوه عزیز
    منزل نو وپادشاهی نو مبارک.
    موفق باشید

  4. سلام کاوه جان دوست خوبم !

    دیزاین جدید خانهً تان مبارک

    مطلب تان را از اول تا اخر خواندم و متاسفانه باز هم مثل همیشه من با نظرات شما مخالفم چی میشه کرد هرکسی حق دارد نظر خودش را داشته باشد .
    دین اسلام از دموکراسی جدا نیست بلکه اسلام اصل دموکراسی است البته زیرنظر قوانین اسلامی که از جانب پروردکار بزرگ و خالق زمین و آسمان و همه موجودات نازل گشته.

    و در قسمت اخر در مورد انتخابات بعد از رحلت پیامبر اکرم باید عرض کنم که اصل تفرقه و اصل بدبختی مسلمین در همان انتخابات بعد از رحلت بود و الحق که درست فرمودید چطور ممکن است پیامبر بزرگ که از طرف خداوند فرستاده شده جانشینش را تعین نکرده برود و امت را سردرگم بگذارد بناً ایشان تعین کردند و به همین خاطر عید غدیر خم بوجود امد.
    این عید بزرگ را بشما هم تبریک میگویم البته اگر قبولش داشته باشید هاهاها

    موفق و سربلند باشید دوست خوبم

  5. اولاً وب جدید ات مبارک. از اینکه بنده حقیر و فقیر را از بروز صفحه جدید باخبر کردید ممنوم.
    دوست خوب؛ همانگونه که با حافظ تمامش کرده ای، من با حافظ شروع می کنم:
    چو طفلان تاکی ای زاهد فریبی
    به سیب بوستان و جوی شیرم
    کاوه عزیز
    من از دیر زمانی است که راجع به دین اسلام و ادیان آسمانی و زمینی دیگر به عنوان تحقیق کاغذ بیچاره را سیاه میکنم. ولی باور کن که هیچ نظر با ارزشتر از آن یکتا پرست زمینی در ادیان دیگر سراغ نمی کنم که بگوید» گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک». اگر ادعای آسمانی بودن دینش را مانند دیگران میکرد، به یقین که خدایی میماند. ولی، ادیان آسمانی از آن عاجز ترند. چون دانشمندش با بشر در ارتباط نیست. او، همانگونه که هدایت میگوید مصروف این است تا منگس های کنار بینیش را جبریل دور بزند و قورمه پلوش را نوش کند.
    راست گفتی، مرد راستین. خوب شگافتی و خیلی خوب جان موضوع را بیان کرده ای. اسلام دگم و پیروان دگماتیست اش بدون اینکه، تفکر کنند، هرچه از دهنشان بیرون میزند، بی کم و کاست بیانش میکنند، ها ملامت نباید شوند، چون خرج شان را از اینطریق از جیب مردم میدزدند، که عادت به مرگشان هست.
    اسلام نه دیموکراسی دارد و نه حقوق بشر و نه شامل آزادی های دیگر چیزی در وجودش، چون با صراحت بیان میدارد که؛» ای کسانیکه ایمان دارید، با کسانیکه از دین شما نیست بجنگید، اگر در این راه کشته شوید به بهشت خواهید رفت و اگر زنده ماندید غازی می شوید.» پیام دین اسلام، مانند پیام های ادیان دیگر، روحیه دعوت به کشتار و قصاوت و بیرحمی دارد، از اینرو؛ چون احکامش از بالا صادر می شود، نیاز به برگزاری انتخاباتی ندارد، چون خداوند حافظ و ناصرش هست. پس؛ خداوندی که وعده کرده که دین و کتاب و پیامبر آخرین است، دیگر کجا می شود آنرا مطابق زمان، زمان بندی کرد؟ چون، ساطع کننده اش، دیگر از بشر متنفر است، و اوست که بر ما بلای آسمانی نازل کرده و دستور داده که نظام باید همین گونه باشد.
    در تعریف های نظام دیکتاتوری، دیکتاتوری را نظامی میدانند که مشروعیتش را از بالا میگیرد نه از پایین، در صورتیکه مشروعیت از بالا صادر شود، هیچ بحثی برای دیموکرات بودن دین ندارد! اینکه راجع به دیموکرات جلوه دادن دین هرکسی نظر می زند بیرون، در حقیقت میشه گفت که جلدرانی اند که خود را نشناخته اند، چون به محور انسان نمی چرخند، زمانیکه در دایره انسان شناسی قدم می زنیم، باید گرد انسان بچرخیم نه گرد خدا، چون بحث راجع به انسان است. از همین رو، خدا دیگر کیست که مشروعیت و دیموکراسی بر ما اعطا میکند؟ او باید در کنار ملایک چهارگانه اش بخوابد و جبریل بیچاره منگس هایش را دور کند و اسرافیل موسیقی اش را بنوازد، میکایل برقصد و عزرایل کف بزند.
    ***
    خواهر ما خواننده خوب است و دخت با حوصله، که مطالب را با حوصله مندی تمام زیر و رو میکند. من به ایشان موفقیت آرزو میکنم و از حضورش تمنا دارم که با دید انتقادی اسلام را بخواند، ها؛ مگر اسلام تا چه حد اجازه اش خواهد داد؟ او باید در این مورد بی اندیشد.

    کاوه عزیز چند بار دیگر نیز نبشتم ولی نداستم که چرا ثبت نتوانستم، اینبار فکر کنم که کدام مشکل نباشد.
    دستت را میفشارم و از برابرت با بدرود رخت میبندم تا دیدار دیگر

  6. درود بر همه گان .

    کتاب های آمده در پایین ، انتظار خواننده را دارد . سر فرصت بخوانیم شان .
    « باز شناسی قرآن » ، « شیعه گری و امام زمان » ، « الله اکبر » از : دکتر روشنگر
    « تولدی دیگر » ، « پس از هزار و چهار صد سال » ، « توضیح المسایل » ، « جنایت و مکافات » از : شجاع الدین شفا .
    « کمیدی خدایان » ، « بشارت » ، « خیام و آن دروغ دلاویز » « آنسوی سراب » ، از : هوشنگ معین زاده .
    « آیه های شیطانی » از : سلمان رشتی – دو جلد
    « وانسان خدا را آفرید » ، از : داکتر الفبا .
    با اعتبار صد فیصد از طریق کارت اعتباری ، محل فروش :
    http://www.ketab.com

    تذکر : در خیابان « وست وود » لاس انجلس موقعیت دارد . بالای الماری های سمت چپ نوشته شده :
    کتاب های ممنوع در ایران
    خرد ، یار .

  7. توضیح :
    در همین ردیف کتابفروشی های نظیر « کتاب سرا » « پارس کتاب » و …. موقعیت دارد که از همه میشود با تضمین از طریق انترنت کتاب خرید کرد . نخست لیست کتاب های مورد ضرورت را با آدرس خودتان با هزینه پست ، ایمل بفرمایید ، سپس شماره کارت اعتباری تانرا فقط از طریق تیلفون به فروشنده بدهید ، ظرف یک هفته دریافت خواهید داشت . کتاب تاریخ « محمود محمود » زیر نام « روابط سیا سی ایران و انگلیس در قرن نزدهم » هشت جلد بقیمت 94 دالر حتما میارزد . برای فرزندان در کتابخانه نگهدارید .

  8. زیبا نوشته بودید و با منطق و دلیل نظریات خودرا ارایه کرده اید. امید وارم از شما بازم بخوانم.

  9. کاوه نازنین درود برشما !
    ممنون از ابراز همدردی تان.
    نبشته جدیدت را دوباره خواندم.
    زیبا وموشگافانه رابطه دین وسیاست را یا بهتر تر بگویم دین بهترین وسیله درخدمت ارتجاع را ورابطه تنگاتنگ این دوپدیده را به نقد وچالش کشیده ای ، امیدوارم بتواند تاثیرش را روی مخاطب بگذارد که حتمن چنین خواهد بود .
    ارزوی موفقیت بیشتر برایت.

  10. کاوه عزیز سلام !
    هر چند پر زدن در فضای کشور های اسلامی هم مجال نیست ، اما ! تیکه داران مذهبی بخاطر بسپارند که ، خواهی نخواهی پرنده های علم وخرد آخرین قفسهای ارتجاعی ترین اندیشه های خرافاتی را خواهند شکست. و بر فراز قله های دانش امروزی پرواز و عرصه را بر خرافات مروج شده تنگ وتنگتر خواهند کرد .
    از شما خواندم و فیض بردم ، قلمت برانتر و آوازت رسأتر باد .

  11. و ها فراموش کردم قدومت را در کلبۀ غزال دربند خوش آمدید بگویم .
    خوش آمدید و صفا آوردید .

  12. سلام و تشکر از نظر لطف شما. کامیاب باشید.

  13. سلام برادر غرجی امید که خوب و خوش و سلامت باشید
    در مورد نوشته ات نظری ندارم بدهم اما آرزو میکنم همیشه سالم و سرحال باشید و نویسا
    سیب سرخ به خواندن شعر تازه شما را دعوت میکند
    موفق باشید

  14. با درود و مهر .

    جستار اخیر شما را در سایت « کابل پرس » زیر فرنام « جدایی دین از دولت » به خوانش گرفتم و به ابراز نظر پرداختم . حیف رمز و کلمۀ عبور داده شده برای من ناقص افتاد و درج ستون اظهار نظر نشد . علی ایحال ، خدایم بیامرزاد . متمنی است برمردۀ هندو ، الم تره کیف نخوانید و در عوض درین ماه مبارک محرم الحرام ، قرآن بخوانید ، آیات زیر از کلام پاک .
    آیه 52 ، سوره احزاب
    آیه 223 سوره بقره
    آیه 34 ، سوره نساء
    آیه 11 ، سوره شورا
    آیه 228 ، سوره بقره
    آیه 59 ، سوره احزاب
    آیه 282 ، سوره نساء
    آیه 6 ، سوره مؤمنون
    سوره 11 ، سوره نساء
    مطلبی هست زیر عنوان ( زن ستیزی در فرهنگ اسلام ) ، نشر تلویزیون ( پارس تی وی ) به گوینده گی کدبان « هومر آبرامیان » دی وی دی آنرا از آدرس زیر میشود سفارش کرد . ده دلار که پولی نیست . « زرد شت چه گفت » سی دلار . نوشته هومر آبرامیان . مجموعه 30 عدد سی دی گفتار از این پهلوان 300 دلار ، برای منی بینوای بیکار میسر نیافتاد . آدرس تماس :
    homer@abramian.com
    cell:818 970 8285
    http://www.sarve-azade.com
    جامعۀ گوسفندی ، شایسته حکومت گرگان است .
    درود بر همه گان .

  15. سلام کاوه عزیز!
    خانه نوت زیباست، تبریک!
    در مورد نوشته ات چیزی نمی گویم؛ ولی ترا به خواندن یک شعر گونه در چکیده ها دعوت می کنم.
    زنده باشی برادر.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: